Baner na stronie blog

Mama radzi

Owoce i warzywa, które mogą uczulać

12 stycznia 2017 | Rating artykułu bloga 3
Owoce i warzywa

Jeśli jesteś mamą, to z pewnością uwielbiasz lato, które jest najlepszą porą roku do kulinarnych eksperymentów. Okres ten obfituje w świeże owoce oraz warzywa,  które mogą pierwszy raz zagościć na talerzu twojego malca. Wiele produktów może jednak wywoływać u dzieci uczulenie – nawet te, które można by uznać za najbezpieczniejsze, czyli owoce i warzywa. Jak więc ustrzec się przed alergią pokarmową?

Zacznij od początku

Alergia pokarmowa bywa dziedziczna. Jeśli ty, albo twój partner jesteście alergikami, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że wasz malec także zareaguje w ten sposób na niektóre produkty. Można w pewnym stopniu zwiększyć odporność na alergeny – kluczową rolę odgrywa tu karmienie piersią. W mleku kobiecym znajdują się komórki odpornościowe oraz hormony, które blokują wpływ substancji uczulających na dziecko i wzmacniają ochronę w późniejszych okresach rozwoju.

Obserwuj

Nawet jeśli ty i twój partner nie jesteście alergikami to wcale nie oznacza, że maluch będzie wolny od uczuleń. Nim wprowadzisz do diety dziecka nowy składnik powinnaś wcześniej wiedzieć, jakie objawy powinny cię zaniepokoić. Pamiętaj jednak, że każda reakcja występuje zazwyczaj po kilkukrotnym zetknięciu dziecka z alergenem i pojawiają się na skórze, w przewodzie pokarmowym oraz oddechowym. Najczęstszym symptomami są: obrzęk gardła, nudności, katar, biegunka, wymioty, problemy z oddychaniem, świąd, pokrzywka. Reakcja alergiczna może przebiegać łagodnie, ale i ostro. Jak więc wystrzec się groźnych powikłań? Obserwować maluszka i natychmiast reagować!

Bądź świadoma

Z diety twojego malca wykluczyłaś już kilka składników, które powodowały u niego nieprzyjemne dolegliwości? Dowiedz się, które warzywa i owoce należą do grupy tych alergogennych, a które są najbardziej bezpieczne dla zdrowia malca:

Unikaj

Owoce:
– truskawka
– cytryna
– pomarańcza
– mandarynka
– grapefruit
– kiwi
– papaja
– mango
– poziomka

Warzywa:
– pomidor
– soja
– seler
– pietruszka

Nie bój się:

Owoce:

– jabłka
– porzeczki
– dynia
– jagody

Warzywa:
– marchew
– ziemniak
– burak
– cebula
– kalarepa
– kalafior
– zielony groszek

Bądź ostrożna

Wprowadzanie nowych produktów do diety dziecka jest trudnym zadaniem, które będzie wymagać od ciebie niezwykłej czujności. Nie warto jednak, byś popadała w panikę i kategorycznie odrzucała niektóre produkty, nim w ogóle podasz je dziecku. Jeśli zaś malec zareaguje gwałtownie na jakieś warzywo albo owoc, koniecznie udaj się z nim do lekarza. Zdrowie dziecka jest przecież najważniejsze!

zobacz komentarze
Trwa oddawanie głosu...

Skomentuj wpis

wybraliśmy dla Ciebie

Herbatka koperkowa
Humana poleca
Gluten
Humana poleca